Vaše jednička mezi nulami
ITBiz.cz

Vozy Nissan budou mít plně elektronické řízení

Jaromír Šetek , 18. October 2012 07:56 3 komentářů
Rubriky: Zajímavosti, Technologie

Nissan začne do svých vozů během příštích 12 měsíců montovat robotické řízení, které odstraí mechanické spojení mezi volantem a koly.

Podíl softwaru na řízení automobilu hodlá Nissan výrazně zvýšit svou novou technologií. Automobil se díky ní bude řídit podobně jako v počítačových hrách.

Technologie Nissanu je prvním řešením, které odstraňuje mechanické spojení řízení a kol. Náhradou je elektronický systém se senzory, které snímají otáčení volantu a data jsou pak odeslána ke zpracování. Servomotor následně natočí kola podle vyhodnocení dat.

V krajních případech může systém zcela převzít řízení na základě informací ze systémů aktivní bezpečnosti, jako jsou například ESP nebo připravovaná technologie Autonomous Emergency Steering System. Ta pracuje na principu snímání okolí kamerami ve spolupráci s radarovou laserovou detekcí překážek. Narozdíl od konkurenčních systémů přidává automatické vyhnutí překážce při hrozící kolizi. Lidská činnost se tak stane jedním z mnoha vstupů ovlivňujících řízení.

Software bude generovat do volantu zpětnou vazbu "očištěnou" o nerovnosti silnice. Tak, podle společnosti Nissan, bude řidiči nahrazen autentický pocit silnice a přitom mu budou poskytnuty pouze nezbytné impulzy pro řízení vozu.

Globální zahájení prodeje vozů Nissan a Infiniti vlastnících tuto technologii plánuje výrobce během 12 měsíců.


Komentáře

Přidat komentář
tomvec #1
tomvec 18. October 2012 09:01

Řídit takové auto bude jako, jak to jen říct slušně... Jako lízat marmeládu přes celofán.

Jaromír Šetek 18. October 2012 09:11

Na druhou stranu i "přeposilované" řízení připravuje řidiče o velkou část citlivosti, co se týče rozpoznání počínajícího smyku nebo obecně přilnavosti povrchu. Je možné, že správnou zpětnou vazbou dokáží částečně vykompenzovat ztrátu mechanického feelingu.

Směr Nissanu se každopádně zdá být jasný - postupně z řidiče udělat cestujícího. Osobně si ale nedokážu představit modely Z nebo GT-R s tímto řízením.

dave_007 #3
dave_007 18. October 2012 10:29

Myslim, ze toto je naprosto logicky - a tudiz ocekavatelny - krok ve vyvoji vozidel. Technicke moznosti jsou zde jiz pomerne dlouho a tak bylo jen otazkou casu, kdo a kdy se do toho pusti jako prvni.

Zda se implementace povedla, ci nikoliv, ukaze az cas. Jsem si zcela jist, ze timto definitivne prijdeme i o ty zbytky z "pozitku rizeni". Ovsem na druhou stranu se nam tim oteviraji zcela nove moznosti. Napriklad jizda v dopravni zacpe rozhodne zadny pozitek neni a osobne bych rad rizeni prenechal nekomu, ci necemu, jinemu.

Verim, ze ve sportovnich vozech se i nadale zachova klasicke reseni.