Vaše jednička mezi nulami
ITBiz.cz

Tiskové agentury chtějí od webových firem peníze za zpravodajství

ČTK , 18. prosinec 2017 08:00 3 komentářů
Rubriky: Ekomerce, Právo, Internet, Byznys

Kritici: Facebook ani Google nemají svou redakci, nemají žádné zpravodajské sítě, národní ani mezinárodní.

Evropské tiskové agentury požadují, aby byly velké internetové firmy, jako například Google, Facebook a Twitter, donuceny platit autorské poplatky za využívání zpravodajského obsahu, který jim přináší značné zisky. Vyplývá to ze společného prohlášení devíti agentur zveřejněného ve francouzském deníku Le Monde.

Agentury například upozorňují, že zpravodajství je po kontaktu s příbuznými a přáteli druhým nejdůležitějším důvodem pro využívání sociální sítě Facebook. Zájem uživatelů o zpravodajství podle agentur pomáhá internetovým společnostem zvyšovat příjmy z reklamy na úkor těch, kteří zprávy vytvářejí.

"Facebook při mnoha příležitostech uvedl, že jeho cílem je stát se největším médiem na světě. A přitom Facebook ani Google nemají svou redakci. Nemají žádné zpravodajské sítě, národní ani mezinárodní. Nemají žádné týmy reportérů v Sýrii, kteří by riskovali život, aby ukázali pravou tvář války," uvedly agentury v prohlášení. "Nabízejí uživatelům internetu práci jiných zveřejňováním odkazů na jejich zprávy," dodaly.

Pod prohlášením jsou podepsány francouzská agentura AFP, německá DPA, britská Press Association, španělská EFE, italská ANSA, švédská TT, belgická Belga, rakouská APA a nizozemská ANP.

Evropská unie nyní debatuje o směrnici, jež by internetové společnosti přiměla platit za zpravodajské články, které využívají nebo na které dávají odkazy. "Plánovaná direktiva by nařídila velkým internetovým hráčům platit zpravodajským médiím za miliony zpráv na jejich platformách," uvedly tiskové agentury.

Někteří členové Evropského parlamentu se obávají, že navrhovaná směrnice by ohrozila bezplatný přístup uživatelů internetu ke zpravodajství. Agentury nicméně tvrdí, že uživatelé by neměli utrpět žádnou újmu. Podle nich se pouze část příjmů internetových společností z reklamy přesune k těm, kteří zpravodajství vytvářejí.

"Pokud na trhu nebude obnovena rovnováha, bude to mít nevyhnutelné důsledky. Zpravodajská média budou dál mizet," upozornily agentury.


Komentáře

Přidat komentář
Spider #0
Spider 18. prosinec 2017 09:25

> Nemají žádné týmy reportérů v Sýrii, kteří by riskovali život, aby ukázali pravou tvář války

muhahahahaha, buhehehehehehe, hahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaa

me #1
me 18. prosinec 2017 18:31

Bylo by od Googlu ferove prislusne domeny zcela vyradit z vyhledavani. Kdo na ne chodi cilene, ten je ma stejne v bookmarkach a neleze tam prez google, takze rozdil nepozna, kdo do vyhledavace napise "google.com" a do vyskocivsiho okna "dnesni senzace" tak stejne dostane tisice stranek vysledku, jen na prvnich mistech budou jine servery a blogeri a vlastne taky rozdil nepozna (mozna az na barvicky).

A tiskove agentury nebudou zneuzivany tim, ze by na ne nekdo svevolne posilal lidi prez odkazy.

Vsichni budou spokojeni a duha se rozklene nad krajem :)

Pavel Houser 19. prosinec 2017 17:42

ano :-). (FB je v tomto ohledu trochu jiný případ, čili u Googlu by se mohla smyslupně tím myslet leda jejich sociální síť a Youtube)