Vaše jednička mezi nulami
ITBiz.cz

Hlavním problémem analytiky dnes nejsou technologie

ITBiz.cz , 09. duben 2018 11:00 0 komentářů
Rubriky: Cloud, Ekomerce, Technologie, Podnikový software, Návody a průvodce, Vývoj a HTML, Veřejná správa, Marketing, Internet, Byznys
Hlavním problémem analytiky dnes nejsou technologie

Analytická řešení v řadě firem nepřinášejí očekávanou návratnost, protože nejsou dostatečně integrována do dalších podnikových procesů. Lisa Morgan na InfomationWeek přináší v této souvislosti několik postřehů. Předpokládejme, že firma má k dispozici odpovídající technologie i data. Jak postupovat dál?

Samozřejmě má do určité míry smysl nechat si datové specialisty hrát, aby v těchto datech sami nacházeli zajímavé zákonitosti, nicméně tyto výstupy pak musí někdo přetavit do reálných změn/obchodních kroků. Ale i specialisté na data by měli dostávat jasná zadání a ta už by navíc měla být spojena s představou, co se v závislosti na odpovědi bude dělat. (Zjednodušeně: analýza zjistí, že prodeje v pondělí jsou horší než v úterý. To je dobře, nebo špatně? Chceme prodávat každý den stejně, nebo se naopak soustředit o to víc na dny, kdy se prodává lépe? Je potřeba pokládat takové otázky, abychom na základě odpovědí už mohli podnikat něco konkrétního, nikoliv nad odpovědí dále diskutovat.)

Analytika se zkrátka vnímá příliš technologicky. Údajně až 80 % funkcí, které nástroje poskytují, se v průměru nevyužívá nebo jejich využití nemá dopad na podnikání. Nemohlo by se tedy ušetřit nákupem méně komplexního řešení? Obvykle to nikdo neví, protože nákup se provádí bez ohledu na přesnější tabulku s očekávanou návratností investic – spíše s pocitem, že jde o nezbytný náklad. Technické problémy se ovšem řeší snáze než procesní, protože ty druhé se obvykle týkají více oddělení podniku. Navíc tato oddělení často v modernizaci nepostoupily tak daleko jako IT, „mluví se zde jiným jazykem“.

Další problém pak často spočívá v tom, že výstupy z analýz jsou sice exaktní, ale přesto (respektive proto) v sobě obsahují i prvek nejistoty. Někdo musí umět vysvětlit (a na druhé straně pochopit), co znamená výsledek, podle nějž po přijetí určitého opatření pravděpodobně dojde k mírnému zvýšení obratu, méně pravděpodobně však k většímu poklesu. Komunikovat je třeba stále častěji nejenom k managementu, ale přeneseně i k investorům/akcionářům, čím víc podniků přitom navíc spadá i pod speciální regulační předpisy.


Komentáře

Přidat komentář